Ga naar de inhoud

Artikel beeldbellen, Medisch Ondernemen mei 2020

Huisarts Bart Timmers over beeldbellen: ‘Als je een online agenda aanbiedt, kun je ook je beeldbelspreekuur houden’ 

Bart Timmers, huisarts in het Gelderse ’s-Heerenberg, vertelt over zijn zoektocht bij het beeldbellen. Hij werkt sinds twee maanden met ArtsOnline, een nieuwe app ontwikkeld door Roset, ondersteuningsorgaan in Twente, in samenwerking met zorgverzekeraar Menzis. ‘De vraag of de patiënt altijd wel naar de praktijk kan komen, wordt vaak niet gesteld.’

Huisarts Bart Timmers over beeldbellen: ‘Als je een online agenda aanbiedt, kun je ook je beeldbelspreekuur houden’

Anders dan huisarts Jasper Schellingerhout (zie:  ‘Praktijkmanagers kunnen het personeel enthousiast maken voor e-health ) denkt Timmers dat online consulten via beeldbellen vaak goed mogelijk zijn. ‘Er zijn zeker consulten die niet vervangbaar zijn door beeldbellen, maar een heleboel wel. Beeldbellen levert veel meer informatie op dan gewoon bellen en vind ik vergelijkbaar met face-to-face contact in de spreekkamer. Bij een derde tot de helft van de consulten kun je dat heel goed via beeldbellen doen. Bij consulten zonder lichamelijk onderzoek of bij vervolgafspraken.’

Digitale zorg

Bart Timmers  is huisarts bij Huisartsenpraktijk Timmers & de Roo. Hij citeert een collega die stelt: “Een beeldbelconsult scheelt nauwelijks tijd, behalve voor de patiënt.”  ‘Dat is voor patiënten juist heel belangrijk, dat ze niet hoeven te reizen. En dat zeker in deze coronatijd. Er is bij artsen best weerstand tegen beeldbellen, met als argumenten: “Je kunt ook gewoon bellen” of “Ik zie liever de patiënt live”. De vraag is alleen of het de patiënt altijd lukt om bij je te komen. Die vraag wordt vaak niet gesteld. Gaan we het komende jaar die wachtkamers weer vol laten lopen? Ik denk het niet.’

‘Ik wil het huisartsenvak zo goed mogelijk uitoefenen. Sinds de opkomst van internet heb ik me daarom in de toepassingen van digitale zorg verdiept. Ik vind servicegerichtheid naar de patiënt toe heel belangrijk. Continu nadenken over wat het beste is voor mijn patiënt. Dat is niet alleen medisch- inhoudelijk, maar ook nadenken over: hoe kan ik nu beste service leveren naar de patiënt?’

Paradox

‘Daarbij speelt wel een paradox. Ik denk dat patiënten wel willen beeldbellen, maar ze vragen me dat nooit. Ik moet vaak denken aan de uitspraak van Henry Ford. Hij zegt: “Mensen willen snellere paarden, maar ze zeggen niet: ik wil een auto.” Mensen vroegen niet naar het e-consult, maar toen het kon zeiden ze: dit is wel verrekt handig. Je mag je ook best verplaatsen in de patiënt. Ik denk dat patiënten beeldbellen heel handig vinden, maar ze vragen er nog niet om. Die vraag moet je ook een beetje proberen te proeven bij de patiënt.’

‘Mijn eigen ervaringen met beeldbellen zijn versnipperd. Elf jaar geleden ben ik begonnen en toen werkte het nog niet zo goed. Het was logistiek niet goed te integreren in de praktijkflow. Zes jaar geleden kwam FocusCura met PatientHub, dat werkte heel fijn en patiënten vonden dat ook. FocusCura koos uiteindelijk voor de tweede lijn. Sindsdien ben ik eigenlijk op zoek en ging ik af en toe ad hoc beeldbellen met bijvoorbeeld Facetime.’

De 1,5 meter wachtkamer (in ’t kwadraat). Video vanuit de wachtkamer van  Huisartsenpraktijk Timmers & de Roo, onderdeel van Groepspraktijk Huisartsen Bergh. 

ArtsOnline

‘Een jaar geleden kwam ik in contact met ondersteuningsorganisatie Roset in Twente, die ArtsOnline ontwikkelde. Dat is een manier van beeldbellen in de praktijk, waarmee het structureel een plek krijgt in de workflow. Net zoals je een online agenda kunt aanbieden, kun je ook je beeldbelspreekuur aanbieden. Mijn gedachte daarbij is dat ik daarmee een inloopspreekuur van één of twee uur open kan zetten. Een patiënt kan dan naar de website gaan en het beeldbelspreekuur aanklikken. Je meldt je aan en vult via een chatbot een vragenformulier in, een soort anamnese. Vanaf een kwartier voor de tijd ga je in de online wachtkamer zitten en je krijgt een waarschuwing als je aan de beurt bent.’

‘De integratie van deze applicatie met m’n huidige huisartseninformatiesysteem is nog wel een pijnpunt. Mijn patiëntportaal voor online afspraken, herhaal recepten en e-consulten is Praktijkinfo, in mijn regio werken we als huisartsen aan een gezamenlijke app, die met meerdere HIS-sen samenwerkt en ook een regionale uitstraling heeft.’

Online spreekuur

‘ArtsOnline maakt het mogelijk een online spreekuur te houden met een online anamnese en ziet er bovendien goed uit. Als iets lekker werkt, word je er toch door beïnvloed. Het is gedegen, voelt goed aan.  Ze vroegen mij vanuit Roset of ik mee wilde denken en kwamen tegelijk met een oplossing waarnaar ik eigenlijk op zoek was. Door mijn eerdere ervaringen wist ik dat ik een inloopspreekuur via beeldbellen wilde. Dat was voor mij een dankbaar iets om over mee te denken.’

‘Bij beeldbellen zie je de gelaatsuitdrukking van de patiënt, de lichaamshouding en de patiënt kan aanwijzen waar de pijn zit. Hij grijpt bijvoorbeeld de schouder vast en je ziet wat hij bedoelt. Je kunt in de keel kijken en je kunt de huid bekijken. In deze coronatijd heb je mensen die benauwd zijn. Als ik iemand zie, zeg ik bijvoorbeeld: kan ik even naar je borstkas kijken? Dan tel je de ademhaling. Ik heb het ook al gecombineerd met zuurstofsaturatiemeters en dat geeft ook veel informatie. Je wordt creatief in hoe je mensen kunt beoordelen.’

Hybride praktijk

‘De praktijk van de toekomst is hybride, daar werken we op verschillende manieren. ArtsOnline is ontwikkeld in Twente, een regio waarin een huisartsentekort bestaat. Als platform stelt het waarnemers die buiten de regio werken, in staat een aantal uren van huisartsen over te nemen. Een waarnemer in Amsterdam kan dan diensten overnemen van de huisarts aan de andere kant van het land. Ik heb het afgelopen jaar ook een dubbele praktijk gerund omdat er geen opvolger was. Ik weet dus wel hoe het voelt als je menskracht tekort komt. Dat is lullig.’

‘Het beeldbelspreekuur heeft nog een aanlooptijd nodig. In de coronatijd merk ik dat patiënten nu heel erg terughoudend zijn om de dokter te bellen of te mailen. We zeggen nu: “We zijn 100% bereikbaar, hetzij via telefoon, mailen of beeld bellen, alleen fysiek zijn we beperkt bereikbaar.” We hebben maximaal 30% capaciteit om mensen live te zien, maar we zijn 100% bereikbaar. Met die boodschap ga ik de boer op bij de lokale televisie, lokale kranten, bibliotheek en welzijnsorganisaties.  Mensen denken vaak dat ze alleen met digitale vaardigheden huisartsen kunnen bereiken. Die moeten hierbij worden geholpen. Ik vind het heel erg als mensen op dat gebied ongelijkheid ervaren of een achterstand hebben.’

Links: